Podložky a pomůcky na jógu

Podložky a pomůcky na jógu

  • Od Kateřiny Valtové

 

 

Většina z nás, kdo propadne kouzlu jógy, dříve či později začne řešit dilema, zda si pořídit vlastní podložku na jógu a jakou. Po prvním zhlédnutí nepřeberného množství podložek, které nabízí trh, propadáme panice, jak se v takovém množství máme orientovat… 

Podložka na jógu nebo také jogamatka, je nedílnou součástí naší praxe, ať již soukromé nebo na lekci ve studiu. Mít vlastní podložku je nejen hygieničtější, ale zejména více komfortní, protože si vybereme podložku podle svých potřeb a můžeme na ní cvičit i doma či na cestách. Při výběru podložky je dobré si zodpovědět pár otázek: na jaký druh jógy podložku potřebuji?  Jak často praktikuji? Potí se mi ruce? Budu podložku přenášet? Kolik chci do podložky investovat? Na podložce se během jógy sedí, leží i stojí. Proto je důležité vybrat si pro sebe tu pravou.

Pokud víte, na jaký styl jógy podložku chcete, je zde malá nápověda: 

Klidná, pomalejší jóga jako Hatha jóga, jógová terapie či lekce pro zdravá záda zde oceníte především komfort, doporučuji zvolit tlustší podložku 5-6 mm, která bude měkčí pro vaše kolena, lokty, klouby. Nevýhodou těchto tlustších podložek bývá jejich váha, je pak tedy na zváženou, zda jste ochotni nést na svých zádech vyšší váhu při přenášení podložky do studia.  

Dynamičtější styly jógy jako vinyasa a ashtanga jóga naopak vyžadují podložku pevnější struktury. Můžeme zvolit podložku z PVC, která bývá levnější variantou než z přírodních surovin, záleží pak na značce, kterou si vybereme. Jejich nevýhodou je, že neabsorbují vlhkost, proto mohou při pocení klouzat. Oproti tomu jejich výhoda spočívá v možnosti prát je v pračce při teplotě 30 až 40 stupňů Celsia.

Variantou pro cestování jsou pak cestovní podložka a ručníky – výhoda tenkost (složení do kufru), nevýhoda vnímání nerovnosti podkladu (tráva, kamínky, země), materiál kaučuk je ze začátku cítit po gumě. Ručník skvěle drží pro ty, co se hodně potí a na hot jógu. Je proto dobré ručník jemně namočit v části kontaktu rukou a nohou, aby neklouzal a dobře držel. Pro ty, co se nepotí, naopak ručník velmi klouže. 

Pro rychlou orientaci v podložkách podle materiálu:

PVC, TPE, PER – podložky ze syntetických materiálů jsou levnější, odolnější a trvanlivější než z podložky z přírodních surovin. Dobře drží na podlaze, více však po nich kloužou ruce a nohy. Jsou vhodné spíše do jógových studií a pro začátečníky. Nejznámější podložky z PVC jsou od značky Manduka a Bodhi.

Kaučuk, juta, bavlna – pokud dáváte přednost přírodním materiálům, pak pro vás budou vhodné podložky například z kaučuku, které nekloužou ani při náročných pozicích. Jejich nevýhoda je v jejich typické vůni „gumy“, která se ale časem vytrácí a menší trvanlivost oproti PVC podložkám. Komfort jejich pevnosti a měkkosti zároveň, díky jejich větší tloušťce, je vykoupen vyšší váhou, proto jsou vhodnější na denní domácí praxi. Neměly by se také vystavovat vyšším teplotám a přímému slunci. Mezi nejoblíbenější kaučukové podložky patří například podložka Harmonia professional od značky Jade.

Oproti podložkám z kaučuku jsou jutové podložky voňavé a lehké, ale i ony mají menší trvanlivost a mohou pro někoho být tvrdší.

Bavlněné podložky skvěle absorbují pot, mohou ale klouzat po podlaze, proto se dávají často na jinou, neklouzavou podložku.

Novinkou posledních pár let je kombinace přírodního kaučuku se savým mikrovláknovým ručníkem, tedy 2 v 1. A k tomu navíc krásný design! Už nepotřebujete zvlášť jógamatku a zvlášť ručník. Povrch je na dotek sametově hladký, navíc balení obsahuje i praktický popruh na přenášení. Podložku můžete prát v pračce. Tyto krásné podložky můžete zakoupit i v našem studiu. 

Dalšími pomůckami, které mohou zpříjemnit a usnadnit naší jógovou praxi, jsou pásek pro dokonalé protažení, pevná cihlička a bolster. 

Pevná cihlička nám může pomoci zvládnout náročnější pozice, „prodloužit“ naše ruce, pomoci se vypodložit. 

Bolster je válec, který má z pravidla bavlněný obal a nejčastěji bývá naplněn slupkami pohanky nebo vlákny ze stromu Kapok. Pomáhá nám při uvolnění, pranajámě, meditaci, ale i například při otevírání hrudníku.  

Pásek nám pomáhá prodloužit naše ruce, ocení ho lidé se zkrácenými šlachami. S jeho pomocí už pro nás nemusí být problém předklon s přitažením se za chodidla anebo možnost chytit se rukama za zády. 

Pro pokročilejší praktikující, kteří pravidelně praktikují pranajámu a meditaci, je nezbytnou pomůckou meditační polštář. Mívá různou výšku a šířku, je dobré polštář vyzkoušet, aby vyhovoval našim potřebám. Vzpřímeným sedem na meditačním polštáři si zlepšíte držení bederní i krční páteře, lépe si otevřete kyčle, zvětšíte si kapacitu plic (více se otevře hrudní koš) a vyhnete se ztuhlosti a otlačení. Meditační polštáře jsou nabízeny v nepřeberném množství barev a motivů.

Na závěr bychom zmínili i relaxační polštářek na oči. Relaxační polštářky na oči jsou zvlášť vhodné pro hlubokou relaxaci, Nidra jógu, jógu Šávásana a další jógové terapeutické praxe. Polštářek se přizpůsobí konturám obličeje, blokuje světlo, snižuje napětí a zklidňuje svaly kolem očí. Je výborným pomocníkem i pro ty z nás, kteří se hůře uvolňují v závěrečné relaxaci v pozici šávásány. Relaxační polštářky na oči mívají snímatelný bavlněný nebo hedvábný potah, který lze prát a bývají plněné nejčastěji lněným semínkem, prosem či rýží. Některé polštářky pak bývají plněny i různými vonnými bylinkami, které ještě zintenzivní relaxační účinky.

Všechny uvedené pomůcky můžete zakoupit i v našem Jóga studiu Satyam, s jejich výběrem vám rády pomohou naše zkušené lektorky.